Cevap:
Oltu Destanı: Çıktım kalesine göründü bağlar,
Cana can katıyor yazı Oltu nun.
Serviler dibinde deresi çağlar,
Yıkanır kazı ördeği Oltu nun.
Doğusundan dağlar değer semaya,
Güney Narman,kuzey şanlı Balkaya.
Batıda
Çıktım kalesine göründü bağlar,
Cana can katıyor yazı Oltu nun.
Serviler dibinde deresi çağlar,
Yıkanır kazı ördeği Oltu nun.
Doğusundan dağlar değer semaya,
Güney Narman,kuzey şanlı Balkaya.
Batıda raslanır biraz ovaya,
Meşurdur Vakıflar Düzü Oltu nun
Yelleri etrafa koku dağıtır,
Has bahçesi sanki İrem Bağı dır.
Bu şen kasabanın Maden Çağı dır.
Tanın mış kömürü,tuzu Oltu nun.Asarıatika kalesi vardır,
Selçuk Türkerinden bir yadigardır.
Ne yazık bu yerde arazi dardır,
Toprağa geçmiyor sözü Oltu nun
Açıklama:
Gülek Boğazı Efsanesi:İsa’dan 2000 yıl önce Kilikyalılar Gülek boğazındaki kayaları parçalayıp, Anadolu ile Suriye arasındaki başlıca gidiş-geliş yolunu ve geçidini açtılar.Kilikia Pylai (Gülek Boğazı) Helen dilinde Kilikya Kapıları (geçitleri) anlamındadır (Strabon II 7,9) Kilikya’daki Bolkar dağları (3585m.) , Medetsiz dağı (3488m.) ve Aydos dağları bir sel gibi durur güneyden gelenlerin önüne.
Gülek Boğazı Tarsus kent merkezine 62 km.dir. Buraların en yüksek noktasını Kale dağı oluşturur. Bunun tepesinde Bizanslıların Gülek Kalesi vardır.Gülek Kalesi büklümünden geçince iki taş duvar arası dar bir boğaza girilir. (şimdi otoyol yapılarak genişletilmiştir.) İşte burası Kilikya geçidi (Gülek Boğazı) dir. Gülek adı Ermenilerin bu boğaz üzerinde kurdukları “Gugulak” yada “Gogulak” denen köyden gelmek-tedir. Haçlı seferlerini yazan yazarlar “ Porta Judae” adını vermişler. Arap coğrafyacıları ise “ Dark Al- Salame “ olarak adlandırmışlardır. Türkler ise bu boğaza eskiden beri “ Gülek Boğazı” adını vermişler. Ramsay’a göre Gülek Boğazının kaya duvarları o kadar yakındı ki 1833!te Anadolu’ya sefer yapan İbrahim Paşa toplarını geçirmek için bu kayaların bir kısmını açıncaya kadar, yüklü bir deve ancak geçebilirdi. Otoyol yapılmadan önce 10m.genişlikte ve 85m. Uzunlğunda idi. Gülek Boğazı 1.Dünya Savaşına kadar Anadolu ile Kilikya, Suriye arasında tek geçitti. İ.Ö. 333’te Asya seferini yapan Büyük İskender, bu dar boğazı gördükten sonra, güzel talihinden dolayı sevindi. Boğazın güney ucunda sağ taraftaki kocaman kayanın üstünde harap olmuş bir kitabe vardı. Çağlayanın üstünde olan sağ taraftaki yazıtta “Hadrianus” adı okunabilmekte idi. Bu imparatorun yolu yaptırdığı yada onarttığı anlamına gelebilir. Gülek’teki tabyalar Çukurova’yı kuzeyden gelecek güçleri önlemek için Mısır Valisi Kavalalı Memet Ali Paşa’nın oğlu İbrahim Paşa tarafından yaptırılmış olup, “Büyük Tabya” yada “Fenerli Tabya”, diğerine de “Küçük Tabya” adı verilmektedir. Mısır ordusu 1840’da Gülek Boğazından çekilirken, bu tabyalarda 100’den fazla top bırakmış ve 1853 Kırım savaşında bu toplar kullanılmıştır.
ÖNERİLEN KAYNAKLAR: