Cevap:
105
Bu bölümde okuma, okuma alanları, okuma amaçları, okuma stratejileri ve
okuma süreçleri ele alınmıştır. Bunlar tarihsel bir süreç içinde ve eğitim yakla-
şımlarına dayalı olarak verilmiştir.
Okuma, dil becerileri yanında zihin becerilerine de önemli katkılar sağlayan
öğrenme alanı olarak tanımlanır (Güneş, 2016: 127). Bir taraftan yazıların şifre-
lerini çözme olarak algılanırken diğer taraftan ön bilgilerle metindeki bilgilerin
bütünleştirilip anlamlandırıldığı bir süreç olarak vurgulanır (s. 128). Bir başka
deyişle, okuma, yazıyı oluşturan simgeler ve bu simgelerin anlamının kavranma-
sı olarak iki yönüyle karşımıza çıkmaktadır. Okuma, çok eski dönemlerde sadece
yazılı simgelerin sesli olarak eyleme dönüştürülmesi olarak görülürken daha son-
raki zamanlarda ise diğer boyutu olan algılama daha da önem kazanmıştır. Araş-
tırmacıların okumayı bu iki açıdan ele alarak farklı tanımladıkları görülmektedir.
Alanyazında yer alan okuma tanımları gözden geçirildiğinde oldukça geniş bir
yelpazeyi içerdiği görülmektedir. Bunlar;
• Bir yazının harflerini, sözcüklerini, imlerini tanıma ve bunların anlam-
larını kavrama (Göğüş, 1978: 60),
• Okurun ses organları ve göz yoluyla algılanan işaret ve sembollerin
beyin tarafından yorumlanarak değerlendirilmesi ve anlamlandırılması
süreci (Akyol, 2001: 14; Cemaloğlu, 2001; Keskinkılıç, 2002; Yılmaz
ve diğerleri, 2014: 78