8. İsim-fiil eki olan "-ma/-me" ile olumsuzluk eki "-ma/-me" birbirine karıştırılmamalıdır. "Kitap okumadan uyuma." cümlesinde "uyuma" fiili, "uyu-" fiilinin olumsuzudur. "Kitap okuyarak uyuma alışkanlığı edinmelisin." cümlesinde ise
"uyuma" sözcüğü isim-fiildir.
Buna göre aşağıdakilerin hangisinde altı çizili ekin görevi diğerlerinden farklıdır?
A) Bu resimde ne anlatmaya çalıştığını anlamaya çalışıyorum.
B) Aradığımız adresi bulamayınca geri dönmek zorunda kaldık.
C) Onunla karşılaşmayı hiçbirimiz beklemiyorduk.
D) Ne zaman kitap okumaya başlamayı düşünüyorsun?
4. Hepimiz, özellikle ortaöğretimdeki öğrencilik hayatımız- da, öğretmenlerimizin önerdiği bazı kitapları okuyup özetlerini çıkartmış ya da tanıtmışızdır. Bu çalışmalar, genelde Türkçe, Türk dili ve edebiyatı ve kompozisyon derslerinde gerçekleştirilmektedir. Bunlar, genelde ede- bi eserlerle sınırlı olup bir hikâye ya da romanın özetlen- mesi biçiminde olabilmekteydi. Bazen öğrenciler, bu tür çalışmaları söz konusu roman ve hikâyeyi özetlerinden yararlanarak yapabilmekteydi. Kitap incelemesi, bir ese- rin özetlenmesiyle sınırlı bir çalışma değildir. Kompozis- yon konusunda yazılmış bazı kitaplarda kitap inceleme- siyle ilgili olarak yazarların kendi tercihlerine göre oluş- turdukları bazı inceleme planları yer almaktadır. Bunlar, genel bir standarda uymamakta, incelenecek eserin ni- teliğine göre de farklılaşabilmektedir. Ancak bu işleri da- ha sistemli ve bilimsel hâle getirmek hem sanat hem de ülkemiz eğitimi adına daha iyi olacaktır. Bu parçada kitap tanıtımı ile ilgili aşağıdakilerden hangisine değinilmiştir? A) Yapılan çalışmaların öğretmen gözetiminde yapılma- si gerektiğine B) Her kitabın tanıtımının öğrenciler için kolay olmaya- cağına C) Başka derslerde de kitap tanıtım çalışmalarının ya- pılması gerektiğine D) Yapılan çalışmaların yetersiz olup bilimsel ilkelere uygun yapılması gerektiğine