1. Okul Yönetiminin BoyutlarıYapılan araştırmalarda etkili okul üzerinde rol oynayan önemli faktörlerden birinin güçlü öğretimsel liderlik olduğu belirlenmiştir. görmüştür. Etkili öğretimsel liderlik araştırmalarında dört önemli boyut araştırma konusu olmuştur. Bu boyutlar şunlardır (Johnson, Synder, Anderson, & Johnson, 1994, s. 6-8): 2.1.1. Okulu Geliştirmeye Dönük Planlama Etkili okulda öğretmenler ve yöneticiler okul geliştirmeye ve başarı artırma gibi özel konular üzerinde odaklanmışlardır. Oluşturulan çalışma grupları, sağlıklı bir okul iklimi oluşturma ve kolektif bilinci geliştirmeyi amaçlamıştır. Böylece eğitimsel etkinliklerde ortak amaç oluşturulmaya çalışılmıştır. Yönetici ve öğretmenler eylem planı hazırlamada ve karar verme sürecinde birlikte hareket ettikleri zaman ortak sonucu da birlikte kabullenmek zorunda kalırlar. Öğretmenler arasında oluşan düşünce alışverişi okul yaşamındaki düzeni etkiler. Hem yönetici hem de öğretmenin ortak amacı, öğretmenin performansının geliştirilmesine rehberlik ederek okulun başarısını artırmaktır. Etkili okulda rol beklentisi açıktır ve öğretmenler öğrencilerinin performansını artırmaya çalışırlar. 2.1.2. Program Geliştirme Etkili okul yöneticisi öğretmenlerin öğretimsel sistemini açıkça belirtir. Okul yöneticisi aynı zamanda öğretim değerlendirme ve program geliştirme konusunda da kooordinasyon görevini üstlenir. Öğretimsel program esnektir ve genel bir içeriğe sahiptir. Öğretim programları zaman açısından uygun olmalı, öğrencinin aktif katılımını sağlamalı; doğruları, özendiricileri ve geri bildirimi açıkça göstermelidir. Öğretmen ders planında her öğrencinin yüksek başarı beklentisini karşılayacak bir iklimi öğrencilerle birlikte oluşturmaya çalışmalıdır. 2.1.3. Personel Geliştirme Başarılı okulların yöneticileri öğretmenlerin öğretimsel becerilerinin geliştirilmesi doğrultusunda etkili rehberlik yapar. Okul yöneticisi öğrencinin başarı düzeyini artırma, öğretmenlerin öğretim yöntemlerini geliştirme ve etkili öğretim konusunda öğretmenlere denetim sürecinde yol gösterir. Okula dayalı personel geliştirme programları, belirlenen hedeflerle bütünleşmiş en etkili programlardır. Başarılı bir okulda insan kaynaklarını geliştirme, gelişme çabalarının temelini oluşturur. Öğretmenler ve yöneticiler yeteneklerini birlikte sınıfa aktarmaya çalışırlar. Başarılı bir okulda çalışan öğretmen örgüt ikliminin bireysel ve kolektif çalışmaya destek sağladığını bilir. Personel geliştirme okulun amaçlarıyla yakından ilgilidir. 2.1.4. Okulu Değerlendirme Başarılı bir okulun yöneticisi okul yaşamı için değerlendirilebilir ve sayısal verilerle açıklanabilir bir model geliştirir. Bu model sayesinde öğrenci başarısı, çalışma gruplarındaki verimlilik, öğretmen performansı ve davranışı ölçülebilir. Başarılı okulun yöneticisi öğretmenleri denetler. Yüksek öğretmen morali, etkili okullarda ölçülmeye çalışılan önemli bir faktördür. Etkili okulun işgöreni öğrenciyi ne ölçüde geliştiği noktasında sürekli olarak denetlenir. Bu okullarda yüksek öğrenci başarısını yakalamak için okul yöneticisi ölçme ve değerlendirmeye büyük ilgi gösterir. Okul yöneticisinin sahip olduğu yüksek beklentiler ve öğrenci başarısı için geliştirilen ölçütler, etkili okul konusunda önmli geri bildirim sağlar. Etkili okullarda öğrencinin akademik benlik tasarımı ve kendine güveni oldukça yüksektir. Johnson vd. (1994) tarafından yapılan bir araştırmada okul yöneticisinin öğretimsel liderlik konusunda yetiştirilme ihtiyacı ve yedi yetiştirme konusu belirlenmiştir. Bu konular şunlardır: • Okul yöneticiliği, • Yaratıcı sorun çözme, • İşgören geliştirme, • Okulun gelişmesi için planlama yapma, • İşgören davranışlarını kestirebilme, • İşbirlikçi uzun vadeli planlama, • Bir sistem olarak okul. Okul yöneticileri bu yedi yetiştirme konusu içinde en fazla okul yöneticiliği ve yaratıcı sorun çözme konusunda yetişme ihtiyacı duyduklarını belirtmişlerdir.
Açıklama:
Yazar:
tarae8vr
Bir cevabı oylayın:
0