Cevap:
osmanlı
Açıklama:
Yazar:
elenaj8su
Bir cevabı oylayın:
6Merhaba!!
⌦Türk modernleşme sürecinin ekonomik boyutları nelerdir?
Osmanlı’nın Batı medeniyetinden etkilenmesi bir problem olarak şöyle dursun, öbür taraftan bugünkü Batı medeniyetinin oluşumunda, Osmanlı veya İslam medeniyetinin katkısı göz ardı edilecek kadar silik olmadığı erbabınca teslim edilmektedir. Bu bağlamda bir Orta Çağ tarih uzmanı olarak bilinen Umberto Eco’nun tanıklığı dikkate değerdir. Özellikle onun “Gülün adı” romanı iki medeniyet arasındaki geçişi – İslam medeniyetinin Batı’ya etkisi – bakımından okunması bu etkileşimin anlaşılması için önemli işaretler sunmaktadır. 1 Kılıçbay, Doğu ve Batı uygarlığını birbirine zıt uygarlıklar olarak değil, Doğu ve Batı’yı aynı anda kapsayan matrisyel uygarlığın tashihten geçmiş hali olarak görmektedir. 2 “Her iki medeniyetin Akdeniz kültür havzasına ait olduğu, mayalarının bu coğrafyada oluştuğu, daha sonra periferiye veya başka merkezlere aktığını belirtmek, aralarındaki etkileşimin daha iyi anlaşılmasını sağlayacaktır. Osmanlı’da batılılaşma anlayışlarının anlaşılması belli düzeyde, Osmanlı’ya göre batıda, Avrupa’ya göre Avrupa’nın kuzeyinde ortaya çıkan modernitenin ve onun da içinde olduğu Batı Medeniyetinin kodlarının bilinmesine bağlıdır. Sosyal bilimler açısından veya “Batı’ya” bakanların durduğu yere göre, “Batı” kavramının içeriği değişmektedir. Bütünsel veya homojen bir “Batı” algısı söz konusu değildir. Bu çalışmada, İsmet Özel’in de vurguladığı gibi, “Batı” denilen medeniyeti herhangi bir coğrafya ile sınırlamak mümkün olmasa da kuluçka mekânı olarak, Pireneler’in doğusu, Alpler’in kuzeyi ve Ren Nehrinin batısında kalan bölgede, bu medeniyetin biçim aldığı ileri sürülebilir. Özel’e göre, Londra ve Paris Batı Medeniyeti’ne ruhunu veren iki temel kaynaktır. Bu yönüyle Batı bir zihniyeti ve değerler sistemini temsil etmektedir. ABD sahip olduğu askeri ve ekonomik güce rağmen Batı değerlerinin gerçek temsilcisi Avrupa sayılmalıdır. 3 Bu bakımdan Osmanlı modernleşmesi hep yüzünü Avrupa’ya dönerek devam etmiş, Cumhuriyet döneminde de muasır medeniyet çıtası olarak Avrupa görülmesi kesintisiz devam etmiştir. Osmanlı-Türk modernleşmesi açısından “Batı”ya ABD’nin de dâhil edilmesi/anlaşılması II. Dünya Savaşı’nın sonunda yaygınlık kazanan bir algılama olarak görülmelidir. Hem siyasi olarak hem de düşünsel anlamda II. Dünya Savaşı’ndan sonra Batı’ya ABD dâhil olmaktadır. Bu tarihten sonra Türkiye’nin batılılaşma ekseni ABD’ye kaydığı ileri sürülebilir. İ. Ortaylı batılılaşma sorununu açıklarken Batı nedir? sorusunu sorarak, Batı’nın coğrafya, din ve endüstrileşme ile açıklanamayacağını ifade etmektedir. Batı toplumu ve Batı uygarlığını bir değişim toplumu olarak görmektedir. “Batı” kadar değişim bilincine erken varmış başka toplumun olmadığını ileri sürmektedir. 4 Batı dışı toplumların batılılaşma hareketlerini tamamlayamamalarının nedeni Batı’nın, Batı dışı toplumlardan çok daha hızlı değişip dönüşmesi olsa gerek. Ortaylı’nın Mousnier’den yaptığı alıntıda “Paris Akademisi, Avrupa’nın devamlı değişmiş ve halen değişmekte olan bir kıta olarak açıklar. Bu değişim bizim gelişen bilgi ve bilincimizin bir eseridir. Akademiye göre, dünyanın diğer bölgeleri durgunluk içindedir.” 5 Osmanlı elbette Batı’yı takip ederken birçok değişime uğrayarak aradaki mesafeyi kapatmaya çalışmıştır. Ancak Osmanlı’nın değişim hızı, Batı’nın dinamik yapısıyla aradaki makasın kapanmasına imkân vermemiştir. Niyazi Berkes, Osmanlı’nın Batı’nın kapı komşusu olduğu halde, batılılaşma anlamında çağdaşlaşmasını tamamlayamadığını teyit etmektedir. 6 Bu bakımdan hem kendi medeniyetimizin hem de kendisine uyulan medeniyetin üzerinde durduğu temeller, düşünce kodları bilinmeden, ne uyumda başarı elde edilebilir ne de bu durumu anlamaya çalışanlar için durumun anlaşılması mümkün olabilmektedir. Bu bakımdan öncelik Osmanlı ve Batı’nın oluşumunda belirleyici olan düşünce kodlarına verilmelidir.
❥Başarılar..
#OptiYolunda
En iyi Cevap Seçermisiin?
Yazar:
studkesk
Bir cevabı oylayın:
4