Soru: Ateşten Gömlek'inTemasıKonusuYapı unsurları (olay, zaman, mekan, kişiler) Kişilerin fiziksel ve ruhsal betimlemesiAnlatıcı ve bakış açısıAnlatım biçimiTürüSerim, düğüm ve çözümüAna fikriBildiklerinizi yazar mısınız? Acil
Cevap: Konusu= Ayşe ve yakınlarının üzerinde Kurtuluş Savaşı mücadelesini ve bu mücadelenin geçirdiği aşamaları anlatmaktadır.Olay: Romanda, İzmirli Ayşe etrafında, Anadolu’da, önce çetelerle başlayan, sonra düzenli ordu ile devam edenve zaferle sonuçlanan Kurtuluş Savaşı anlatılmıştır. Asılolay örgüsü Millî Mücadele etrafında gelişmekle beraber,roman kahramanlarının aşk serüvenleri de esere ayrı birsürükleyicilik ve heyecan katmıştır.Kişiler= Peyami: Romanda geçen olayları hatıra defterinden öğrendiğimizbir dış işleri memurudur. Ayşe’ye duyduğu aşksebebiyle kendini bir anda Millî Mücadele’nin içinde bulmuştur.Ayşe: Eşini ve çocuğunu İzmir’in işgali sırasında kaybetmiş,alımlı, etrafındakilerde hayranlık uyandıran zekibir kadındır. Düşmana karşı, içi öfke ile doludur. Cephedeön saflarda hizmet etmiştir. Romanda, İzmir’in ve“Kurtuluş”un sembolü olarak görülen genç bir kadın olarakkarşımız çıkarCemal: Ayşe’nin ağabeyidir. Millî Mücadele’nin önemlisubaylarındandır. O yıllarda dahi cumhuriyetçi fikirleresahiptir.Kezban: Anası ve babası Yunanlılar tarafından öldürülmüşbir köylü kızı. İhsan’ı sevmeye başlayınca ve bu aşkınçekiciliğiyle onun ardından giderek Millî Mücadele’ye katılır.Hem kıskanç hem fedakar bir genç kızdır.İhsan: Peyami ve Cemal’in ortak arkadaşıdır. MillîMücadele’yi ilk destekleyenlerdendir. Ayşe’yi sevmektedir.I. ve II. İnönü Savaşları’na katılır, Sakarya Savaşı’ndaşehit düşer. Ayşe ile küçük bir köy mezarlığına gömülürler.Mehmet Çavuş: Kini sebebiyle çeteci olarak anılır.Rumeli’de Bulgar çeteleri ile mücadele etmiş, Millî Mücadelesaflarına geçmesinde padişaha olan düşmanlığı etkiliolmuştur. Kezban’a âşık olması da Millî Mücadele ‘yekatılmasındaki sebeplerdendir. Ancak Kezban’ın İhsan’ısevmesini kaldıramaz ve Millî Mücadele’den ayrılır. Birisyan hareketinde İhsan tarafından yakalanarak asılır.Eserde önemli kişilerin her biri birer ateşten gömlek giymişlerdir.Ayşe’nin ateşten gömleği dar anlamıyla İzmir’in, geniş anlamıyla Anadolu’nun kurtuluşudur. Peyamive İhsan’ın ateşten gömleği Ayşe’dir. Mehmet Çavuş iseKezban’a duyduğu aşkla ateşten gömlek giymiştir. Mekân=İzmir, İstanbul ve Anadolu (Bolu, Düzce, Adapazarı),Eskişehir, KonyaTema= Vatanın düşman elinden kurtuluşu için kadın erkek demedenbütün bir milletin mücadele etmesi gerekir. Dil ve AnlatımRoman Peyami’nin hatıra defteridir. Bu yönüyle bir“ben” romanıdır. Yazar coşkulu ve heyecanlı bir dilkullanılmıştır. Fakat Türkçesinin zayıflığı, eserdeyer yer görülmektedir. Betimlemeler, tahliller, tanımlamalarlayüklü “kitabî” bir dil kullanmıştır. Örneğin;“Bu akşam içim hülya yapmak istiyor.“ veya “ Seninlegider, İzmir’de bir çiftlik yaparız.“ cümlelerinde "yapmak"sözcüğü yanlış anlamda kullanılmıştır. Ancakbu kusurları örten bir gerçekçilik, bir coşku ve inanmışlık,okuyucuyu etkilemektedir. Sonuç olarak MillîEdebiyat’ın ruhuna uygun sade bir dil kullanılmıştır.
Bir usta elindeki 2/9'unu pazartesi günü. 7/36'sını salı günü. 5/18'sini çarşamba günü yapıyor. Bu usta, işin tamamını 4 günde bitirdiğine göre persembe günü işin kaçta kaçını yapmıştır?
Sivi hâldeki bir maddenin isi alarak gaz hâle geçme-
sina ................ denir.
Verilen cümledeki boşluğu aşağıdakilerden han-
gisi doğru olarak tamamlar?
A. yoğuşma
B. erime
C. buharlaşma
D. kırağılaşma