Cevap:
Bilimsel Araştırma Basamakları (Özet)
1. Problemi Görme – Gözlem ve Araştırma Konusunun Belirlenmesi
2. Araştırma Problemini Tanımlama
3. Konuyla İlişkili Kaynakların Taranması
4. Hipotezlerin Yazılması
5. Araştırma Yöntem ve Modelini Belirleme
6. Verilerin Toplanması ve Analizi
7. Araştırmanın Sonuçlandırılması ve Araştırma Raporunun Yazılması
Bilimsel Araştırma Basamakları Nelerdir
Bilimsel proje çalışması heyecan ve gözlem ile başlar . Çevremizde çok varlık var ve çevremizde çok değişiklik oldu . Bu varlıkları ve değişiklikleri heyecan ederiz . Gökyüzü ne türlü oluşmuş? Ne Sebeple mavi? Gökyüzünde neler var? Geceleri yıldızlar parlıyor ama her gece benzer yıldızlar olmuyor . Neden? Yıldızlar ne türlü yer değiştiriyor? Ardından heyecan ettiklerimizle alakalı gözlemler yapmaya başlarız ve kendimizi bilimsel proje hazırlarken buluruz . Ama yaptığımız çalışmanın bilimsel olması sebebiyle yapmamız gerekenler sırasıyla uygulayacağımız basamaklar var . İşte bunlar:
1. Projenin Konusunu Seçmek
Projenizi ilgilendiğiniz üst kısmına düşündüğünüz heyecan ettiğiniz konular üst kısmına seçin . Aklınıza çok fikir gelebilir . Bunları not edin . Bir An Önce hüküm vermeyin . Bunların içinde sizin en güzel yapabileceğinizi en heyecan ettiğiniz seçin . Bu proje yalnızca sizin tercih edeceğiniz konuda bilgili olduğunuzu göstermeyecek . Unutmayın sizin bir sorunuz var . Bu problemin yanıtını vermek sebebiyle bilimsel bir proje hazırlıyorsunuz .
2. Bilgi Toplamak
Projenin konusunu belirledikten ardından konunuzla alakalı kitaplardan dergilerden internetten insanlardan ve kurumlardan bilgi toplayın . Bilginin yazılı olması gerekmiyor . Konunuzla alakalı fotoğraf asetat saydam model afiş ve bulabileceğiniz her çeşitli malzemeyi toplayın . Projenizi en güzel ne türlü sunabileceğinizi düşünün .
3. Bilimsel Yöntem
Sizin bir sorunuz heyecan ettiğiniz bir şey var . Projenizin amacı nedir? Ne aramaya çalışıyorsunuz? Sorunuzun cevabı ne olabilir? Varsayımda yani ön tahminde bulunun . Varsayımınızı gösterecek deneyler ne türlü olabilmektedir hangi malzemeleri kullanabilirsiniz hangi ölçümleri yapabilirsiniz?
4. Kontrollü Deney Yapmak ve Sonuçları Kaydetmek
Tasarladığınız deneyi kontrollü olarak yapın . Kontrollü olarak ve tespit edecek bir işlem sırası izlenerek laboratuarda tekrarlanan gözlemlere kontrollü deney denir . Deneyi yaparken bütün gözlemlerinizi bütün düşünceleriniz not edin . Bütün notlarınız çalışmanız bittikten ardından her şeyi toparlamanızı kolaylaştıracak ayrıca şayet bir hatalı yaparsanız hatanızın nerede olduğunu gösterecektir . Hatalı yapmaktan korkmayın . Bugün bilimin bize gösterdiği buluşlar ve keşifler uzun uğraşların bitiminde bir daha tekrar deneme ve yine yılmadan bir daha deneme ile gerçekleşmiştir . Bilim sabır ve özveri gerektirir . Bundan da korkmayın . Şayet bilimsel yöntemi gerçek şekilde uygularsanız kesinlikle bir sonuca ulaşırsınız .
5. Grafikler Tablolar Çizimler Modeller
Bulduğunuz sonuç nedir? Sonuçlarınızı grafikler tablolar çizimler yolu ile gösterin . Bulduğunuz sonucu gösterecek maketler ( modeller ) de yapabilirsiniz .
6. Yaptığını Göster
Çalışmanız temel ve itinalı olmalı ama bir şeyin aynısı olmamalı . Yaptığınız maket deney kişilerin anlayabileceği şekilde düzenlenmeli ayrıca yaptığınız çalışmaya eğlence de katabilirsiniz . Bunu renkleri faydalanarak insanları şaşırtacak eğlendirecek düzenlemelerle yapabilirsiniz . Buradaki yaratıcılık sizlere kalmış . Kullandığınız bilimsel yöntemi gösterin .
7. Rapor Yazma
Projenizin öyküsünü anlatın ne yapmak istediniz ve ne türlü yaptınız? Bilimsel bir projenin raporu da tespit edecek kurallara ve tespit edecek sıraya göre yazılır . Bu kurallara ve sıraya uymalısınız .
8. Sunuş
Bilimsel bir projenin kesinlikle sunuşu yapılır . Siz de projenizi arkadaşlarınıza öğretmenlerinize ailenize jüriye ve tanımadığınız çok insana sunacaksınız . Projeyi sunuş pratikleri yapın . Bir arkadaşınıza ailenize öğretmeninize sunun . Ayrıca unutmayın konunuzu en güzel siz biliyorsunuz . Çok uğraştınız emek harcadınız hemen sizin bildiğiniz bilgileri öbür insanlarla paylaşma yapılır.
Cevaplar: - Sorun belirlemek
- Hipotez kurmak
- Toplanan bilgiler sınıflandırılıp hipotez ile karşılaştırmak.
- Sonuca ulaşıp rapor hazırlamak
Ama sen alıntı yapmayınız dediğin için farklı cevaplar yazdım bu konuyla ilgili;1- Problemin / Konunun saptanması: Her bilimsel araştırma, mevcut bir problemin tanımlanması ya da bilim bir konunun belirlenmesi ile başlar. Ya güncel bir soruna çözüm getirmek ya da belli bir konu hakkında sonuca ulaşmak için yapılır. Kesin bir sonuca ulaşmak için sistemli ve sıralı bir şekilde ilerlenir.1- Problemin / Konunun saptanması: Her bilimsel araştırma, mevcut bir problemin tanımlanması ya da bilim bir konunun belirlenmesi ile başlar. Ya güncel bir soruna çözüm getirmek ya da belli bir konu hakkında sonuca ulaşmak için yapılır. Kesin bir sonuca ulaşmak için sistemli ve sıralı bir şekilde ilerlenir. 1- Problemin / Konunun saptanması: Her bilimsel araştırma, mevcut bir problemin tanımlanması ya da bilim bir konunun belirlenmesi ile başlar. Ya güncel bir soruna çözüm getirmek ya da belli bir konu hakkında sonuca ulaşmak için yapılır. Kesin bir sonuca ulaşmak için sistemli ve sıralı bir şekilde ilerlenir. Örnek: Düzenli olarak kitap okuyan insanların Alzheimer'a yakalanma riski diğerlerine oranla daha düşüktür.1- Problemin / Konunun saptanması: Her bilimsel araştırma, mevcut bir problemin tanımlanması ya da bilim bir konunun belirlenmesi ile başlar. Ya güncel bir soruna çözüm getirmek ya da belli bir konu hakkında sonuca ulaşmak için yapılır. Kesin bir sonuca ulaşmak için sistemli ve sıralı bir şekilde ilerlenir. Örnek: Düzenli olarak kitap okuyan insanların Alzheimer'a yakalanma riski diğerlerine oranla daha düşüktür. 1- Problemin / Konunun saptanması: Her bilimsel araştırma, mevcut bir problemin tanımlanması ya da bilim bir konunun belirlenmesi ile başlar. Ya güncel bir soruna çözüm getirmek ya da belli bir konu hakkında sonuca ulaşmak için yapılır. Kesin bir sonuca ulaşmak için sistemli ve sıralı bir şekilde ilerlenir. Örnek: Düzenli olarak kitap okuyan insanların Alzheimer'a yakalanma riski diğerlerine oranla daha düşüktür. 2- Gözlem: Konu belirlendikten sonra ikinci aşamada gözlem yapılır. Gözlem, nicel ve nitel olmak üzere iki türe ayrılıyor. Günümüzde daha çok nicel gözlem yapılmaktadır. Nicem gözlemlerin sonucunda elde edilen veriler çok daha nesneldir.1- Problemin / Konunun saptanması: Her bilimsel araştırma, mevcut bir problemin tanımlanması ya da bilim bir konunun belirlenmesi ile başlar. Ya güncel bir soruna çözüm getirmek ya da belli bir konu hakkında sonuca ulaşmak için yapılır. Kesin bir sonuca ulaşmak için sistemli ve sıralı bir şekilde ilerlenir. Örnek: Düzenli olarak kitap okuyan insanların Alzheimer'a yakalanma riski diğerlerine oranla daha düşüktür. 2- Gözlem: Konu belirlendikten sonra ikinci aşamada gözlem yapılır. Gözlem, nicel ve nitel olmak üzere iki türe ayrılıyor. Günümüzde daha çok nicel gözlem yapılmaktadır. Nicem gözlemlerin sonucunda elde edilen veriler çok daha nesneldir. 1- Problemin / Konunun saptanması: Her bilimsel araştırma, mevcut bir problemin tanımlanması ya da bilim bir konunun belirlenmesi ile başlar. Ya güncel bir soruna çözüm getirmek ya da belli bir konu hakkında sonuca ulaşmak için yapılır. Kesin bir sonuca ulaşmak için sistemli ve sıralı bir şekilde ilerlenir. Örnek: Düzenli olarak kitap okuyan insanların Alzheimer'a yakalanma riski diğerlerine oranla daha düşüktür. 2- Gözlem: Konu belirlendikten sonra ikinci aşamada gözlem yapılır. Gözlem, nicel ve nitel olmak üzere iki türe ayrılıyor. Günümüzde daha çok nicel gözlem yapılmaktadır. Nicem gözlemlerin sonucunda elde edilen veriler çok daha nesneldir. Örnek: Düzenli olarak kitap okuyan ve okumayan insanlar üzerinde yapılan görsel ve yazınsal hafıza testleri.3- Verilerin toplanması: Üçüncü aşamada gözlem ya da deneylerin sonucunda elde edilen veriler toplanır ve tasnif edilir.3- Verilerin toplanması: Üçüncü aşamada gözlem ya da deneylerin sonucunda elde edilen veriler toplanır ve tasnif edilir. 3- Verilerin toplanması: Üçüncü aşamada gözlem ya da deneylerin sonucunda elde edilen veriler toplanır ve tasnif edilir. Örnek: Hafıza testlerinden çıkan sonuçlar bir araya getirilir ve kitap okuyanlar ve okuyanların test sonuçları karşılaştırılır.3- Verilerin toplanması: Üçüncü aşamada gözlem ya da deneylerin sonucunda elde edilen veriler toplanır ve tasnif edilir. Örnek: Hafıza testlerinden çıkan sonuçlar bir araya getirilir ve kitap okuyanlar ve okuyanların test sonuçları karşılaştırılır. 3- Verilerin toplanması: Üçüncü aşamada gözlem ya da deneylerin sonucunda elde edilen veriler toplanır ve tasnif edilir. Örnek: Hafıza testlerinden çıkan sonuçlar bir araya getirilir ve kitap okuyanlar ve okuyanların test sonuçları karşılaştırılır. 4- Hipotez: Araştırma basamaklarının en önemli kısımlarından biri oluşturur. Bu aşamada verilere dayalı incelemeler yapılır.Örnek: Hafıza testlerinin karşılaştırılmasının sonucunda istatistiki ve somut veriler elde edilir.Örnek: Hafıza testlerinin karşılaştırılmasının sonucunda istatistiki ve somut veriler elde edilir. Örnek: Hafıza testlerinin karşılaştırılmasının sonucunda istatistiki ve somut veriler elde edilir. 5- Tahmin - Tespit: Verilerin sınıflandırılması, karşılaştırılması ve incelenmesi aşamalarından sonra tahmin ve tespitlerde bulunulur.Örnek: Hafıza testlerinin karşılaştırılmasının sonucunda istatistiki ve somut veriler elde edilir. 5- Tahmin - Tespit: Verilerin sınıflandırılması, karşılaştırılması ve incelenmesi aşamalarından sonra tahmin ve tespitlerde bulunulur. Örnek: Hafıza testlerinin karşılaştırılmasının sonucunda istatistiki ve somut veriler elde edilir. 5- Tahmin - Tespit: Verilerin sınıflandırılması, karşılaştırılması ve incelenmesi aşamalarından sonra tahmin ve tespitlerde bulunulur. Örnek: Kitap okuyan kişilerin görsel ve yazınsal hafızaları, okumayan insanlara göre %80 oranında daha gelişmiştir.Örnek: Hafıza testlerinin karşılaştırılmasının sonucunda istatistiki ve somut veriler elde edilir. 5- Tahmin - Tespit: Verilerin sınıflandırılması, karşılaştırılması ve incelenmesi aşamalarından sonra tahmin ve tespitlerde bulunulur. Örnek: Kitap okuyan kişilerin görsel ve yazınsal hafızaları, okumayan insanlara göre %80 oranında daha gelişmiştir. Örnek: Hafıza testlerinin karşılaştırılmasının sonucunda istatistiki ve somut veriler elde edilir. 5- Tahmin - Tespit: Verilerin sınıflandırılması, karşılaştırılması ve incelenmesi aşamalarından sonra tahmin ve tespitlerde bulunulur. Örnek: Kitap okuyan kişilerin görsel ve yazınsal hafızaları, okumayan insanlara göre %80 oranında daha gelişmiştir. 6- Deney: Elde edilen sonucun gerçekliğini test etmek için deney yapılır. Deneylerin amacı eldeki verileri daha geniş bir alana yaymak ve sonuçtan emin olmaktır. Deneyler fiziksel kanıt içermek zorundadır.Örnek: Hafıza testlerinin karşılaştırılmasının sonucunda istatistiki ve somut veriler elde edilir. 5- Tahmin - Tespit: Verilerin sınıflandırılması, karşılaştırılması ve incelenmesi aşamalarından sonra tahmin ve tespitlerde bulunulur. Örnek: Kitap okuyan kişilerin görsel ve yazınsal hafızaları, okumayan insanlara göre %80 oranında daha gelişmiştir. 6- Deney: Elde edilen sonucun gerçekliğini test etmek için deney yapılır. Deneylerin amacı eldeki verileri daha geniş bir alana yaymak ve sonuçtan emin olmaktır. Deneyler fiziksel kanıt içermek zorundadır. Örnek: Hafıza testlerinin karşılaştırılmasının sonucunda istatistiki ve somut veriler elde edilir. 5- Tahmin - Tespit: Verilerin sınıflandırılması, karşılaştırılması ve incelenmesi aşamalarından sonra tahmin ve tespitlerde bulunulur. Örnek: Kitap okuyan kişilerin görsel ve yazınsal hafızaları, okumayan insanlara göre %80 oranında daha gelişmiştir. 6- Deney: Elde edilen sonucun gerçekliğini test etmek için deney yapılır. Deneylerin amacı eldeki verileri daha geniş bir alana yaymak ve sonuçtan emin olmaktır. Deneyler fiziksel kanıt içermek zorundadır. Örnek: Düzenli olarak kitap okuyan insanların beyinlerinin incelenmesi Kitap okumanın kısa süreli, uzun süreli ve duyusal hafızaya etkilerinin tespit edilmesi.Örnek: Hafıza testlerinin karşılaştırılmasının sonucunda istatistiki ve somut veriler elde edilir. 5- Tahmin - Tespit: Verilerin sınıflandırılması, karşılaştırılması ve incelenmesi aşamalarından sonra tahmin ve tespitlerde bulunulur. Örnek: Kitap okuyan kişilerin görsel ve yazınsal hafızaları, okumayan insanlara göre %80 oranında daha gelişmiştir. 6- Deney: Elde edilen sonucun gerçekliğini test etmek için deney yapılır. Deneylerin amacı eldeki verileri daha geniş bir alana yaymak ve sonuçtan emin olmaktır. Deneyler fiziksel kanıt içermek zorundadır. Örnek: Düzenli olarak kitap okuyan insanların beyinlerinin incelenmesi Kitap okumanın kısa süreli, uzun süreli ve duyusal hafızaya etkilerinin tespit edilmesi. Örnek: Hafıza testlerinin karşılaştırılmasının sonucunda istatistiki ve somut veriler elde edilir. 5- Tahmin - Tespit: Verilerin sınıflandırılması, karşılaştırılması ve incelenmesi aşamalarından sonra tahmin ve tespitlerde bulunulur. Örnek: Kitap okuyan kişilerin görsel ve yazınsal hafızaları, okumayan insanlara göre %80 oranında daha gelişmiştir. 6- Deney: Elde edilen sonucun gerçekliğini test etmek için deney yapılır. Deneylerin amacı eldeki verileri daha geniş bir alana yaymak ve sonuçtan emin olmaktır. Deneyler fiziksel kanıt içermek zorundadır. Örnek: Düzenli olarak kitap okuyan insanların beyinlerinin incelenmesi Kitap okumanın kısa süreli, uzun süreli ve duyusal hafızaya etkilerinin tespit edilmesi. 7-Analiz ve Raporlama: Yapılan tüm test ve deneylerden elde edilen sonuçlar karşılaştırılır. Eğer net bir sonuca ulaşıldıysa deney başarılı olmuştur.Örnek: Yapılan araştırma ve deneylerin sonucunda kitap okumanın insan beynine ve hafızasına olan olumlu etkileri bilimsel olarak kanıtlanmıştır.Örnek: Yapılan araştırma ve deneylerin sonucunda kitap okumanın insan beynine ve hafızasına olan olumlu etkileri bilimsel olarak kanıtlanmıştır. 1, 2 ve 3 alıntı olduğu için onları yazmadım iyi dersler.
En iyi seçer misin please :)